REGLEMENT 2024

1. Bestuur
    Een bestuurslid moet aangesloten zijn bij de club.
    Een bestuurslid kondigt zijn ontslag aan via een schrijven gericht aan de voorzitter.
  2. Aansluiting van de leden

We maken een onderscheid tussen actieve en niet-actieve leden. Actieve leden kunnen zich aansluiten vanaf de leeftijd van ongeveer 16 jaar, voor niet-actieve leden geldt er geen leeftijdsbeperking.

1. Lidgeld

Het lidgeld bedraagt 60 € voor actieve leden en 5 € voor niet-actieve leden.

1. Maandelijkse activiteiten

Data’s van vergaderingen worden door de voorzitter vastgelegd. Op de algemene vergadering kunnen de leden vernieuwingen voorstellen.

5.   De uitrusting (enkel voor actieve leden)

-      Koerstrui lange en korte mouw + koersbroeken(kort + lang) + body.

-      Petjes worden door de club geschonken.

-      Het is verplicht de clubuitrusting te dragen tijdens de rit.

-      De uitrusting blijft altijd eigendom van de club.

-      Bij opzegging van het lidmaatschap wordt de uitrusting terugbezorgd aan het bestuur.

-      De club zorgt voor vernieuwing bij beschadiging.

-      10 ritten zijn vereist voor het behoud van de uitrusting (wie niet aan deze regel voldoet, wordt verplicht de kledij in te leveren).
Na 1 jaar onderbreking kan men weer lid worden als er vrije plaatsen zijn.

-      Het dragen van een helm is verplicht!!!

6.   De verzekering

-      De verzekering valt onder norm van VBR/VWB. Men moet in het bezit zijn van een familiale verzekering en een kopie van deze (met polis nummer) laten geworden.

-      Een lid die dit weigert, moet een geschreven verklaring bezorgen waarop hij of zij verklaart op eigen verantwoordelijkheid mee te rijden.

-      Het bestuur is niet verantwoordelijk voor ongevallen noch ten private titel noch ten laste van de club. Er kan geen enkel verhaal, onder gelijk welke vorm, tegen haar uitgevoerd worden.

7.   Ritten

-      Er wordt in 2 groepen gereden. Groep 1 rijdt aan 27 à 30 km/u, de 2de groep aan 23 à 26 km/u.

-      Vanaf maart tot en met oktober worden ongeveer 30 zondagsritten en op bepaalde zaterdagen en betaalde feestdagen gereden.

-      De snelheid wordt volgens de omstandigheden aangepast.

-      Bij te slecht weer of te gevaarlijke situaties beslist het bestuur en/of de baankapiteins.

8.   Kampioenschap

-      Iedere rit krijgt 1 aanwezigheidspunt. Voor het bekomen van het aanwezigheidspunt moet men in volledige uitrusting zijn, met de fiets en een helm dragen.

-      Op het einde van het seizoen wordt volgende rangschikking opgemaakt:

aanwezigheid: minimum 3/4 van de rit meegereden hebben om het punt te bekomen.
(Bij onvoorziene omstandigheden beslist het bestuur en/of de aanwezige baankapiteins).

-      Algemeen kampioen: het meeste aantal aanwezigheden op zaterdagen, zondagen en betaalde feestdagen volgens kalender. De baankapiteins zorgen per groep voor een lijst met aanwezigen.

-      Zondagskampioen: alleen op zondag gereden ritten tellen. (algemeen kampioen komt niet in aanmerking voor zondagskampioen).

-      Indien er in een seizoen minder dan de helft van de ritten niet gereden kunnen worden zal er voor dat seizoen geen kampioenen uitgeroepen worden.

9.   Baanverplichtingen

-      De baankapiteins geven op de weg de nodige richtlijnen.

-      Per groep wordt de aanwezigheden en de gereden km bijgehouden door een baankapitein.

-      Fluitsignalen worden als volgt begrepen en opgevolgd:

1-maal: achter elkaar rijden

2-maal: trager rijden

3-maal: stoppen

langgerekt fluitsignaal: vrije snelheid (niet verplicht)

-      Voor- en achteraan bevindt er zich steeds een baankapitein. Op kop van de groep zit er minimum 1 baankapitein die het tempo aangeeft.

-      We rijden met maximum 2 naast elkaar op om het even welke baan.

-      Het verlaten van de groep is op eigen risico en valt buiten de groepsuitstap.

-      Alle verkeersovertredingen zijn te samen met reglementsovertredingen volledig ten laste van de betrokkene.

-      Ingeval van pech is iedereen verplicht te stoppen en de weg vrij te maken voor het verkeer.

-      Bij onvoorziene omstandigheden (wegversperring, slecht weer, enz. …) beslissen de baankapiteins en/of het bestuur
 wat er zal gebeuren (andere route nemen, recht naar huis rijden, enz.).

10. Reglement

-      Ieder aangesloten lid is akkoord met het reglement en heeft deze getekend. Hij of zij is in het bezit van een kopie.

-      Bij eventuele wijzigingen kan ieder lid verdere deelname weigeren, zijn lidgeld is echter niet meer terug te eisen en blijft eigendom van de club.

-      Alle betwistingen worden in bestuursvergaderingen of ledenvergaderingen besproken. De meerderheid beslist.

11. Financieel aspect

-      Alle gelden worden op een bankrekening geplaatst, het bestuur is verantwoordelijk.

-      Op elke vraag van een bestuurslid moeten zij hun boeken voorleggen voor controle.

12. Trofee

Op het einde van het jaar dient de trofee/geldprijs ofwel eigenhandig ofwel door een vooraf aangeduide plaatsvervanger afgehaald te worden tijdens de receptie, zoniet wordt de trofee/geldprijs eigendom van de club.